hieke parswerkcontactcvarchief


 

 

 

 

 

 


het mysterie van mi

2016

Z.t.

Een werk voor de openbare ruimte

In een gevellijst boven de wasserette in de Watergeusstraat te Rotterdam hangt

sinds kort een foto van 5.50 meter hoog. Het is de foto van een meisje dat op een naburig plein eindeloos schommelt. Zij kijkt ons met een trotse en open blik aan.

Kinderen hier in de buurt zijn blij met dit werk.

 

2015

To Opatov

Between Realities,

Praagse Quadriennal, Praag, 2015

Met To Opatov verken ik de mogelijkkheden om in het toeristisch spektakel in het centrum van Praag de alledaagse realiteit van een buitenwijk te verspreiden. Met de naam To Opatov wordt de blik van de 'argeloze' toerist getriggerd en maakt nieuwsgierig. Het idee To Opatov verspreidt zich via de toerist wereldwijd.

 

2012

De veldweg door Bouwers van de Harnaschpolder Hoor maar!

Een voorstel voor een tijdelijk kunstwerk in de nieuwbouwwijk Harnaschpolder, Delft

 

2011

Het Beverhuisje

Voorstel voor kunsttoepassing in het nieuwe stadhuis van Beverwijk.

Het Beverhuisje is een tijdelijk stadsatelier t.o. het nieuwe stadhuis van Beverwijk. Hier gaat

de kunstenaar samen met Beverwijkers plannen uitwerken voor tijdelijke en permanente toevoegingen, handelingen en gebeurtenissen, die in de publiekshal van het nieuwe stadhuis zullen plaatsvinden.

(schetsopdracht, niet uitgevoerd)


Good Practices
Presentatie en deelname aan werkconferentie,Amsterdam-West, 20 januari 2011
Een initiatief van het Lectoraat Burgerschap en culturele dynamiek, Hogeschool Amsterdam.
Tijdens de presentatie en het debat geef ik een toelichting geven op tijdelijke kunstprojecten waarin culturele interventies binnen stedelijke vernieuwing centraal staan.

Small scale, Big Change
Presentatie. Debat NAI, Rotterdam, 13 januari 2011
‘Small scale, Big change initiatieven’ die het sociale weefsel en de gemeenschapszin in wijken en steden versterken, staan centraal tijdens de presentatie in De Dependance. Het kunstproject Het Grijze Huis licht ik op deze debatbijeenkomst toe.


2010
Het Grijze Huis/publicatie
Twee publicaties van het kunstproject Het Grijze Huis
Aan stadsbewoners, gebruikers van stedelijke vernieuwingsgebieden, deelnemers aan het proces van herstructurering en geïnteresseerde kunstinstellingen bied ik een website-, en beeldboekje aan. De website hetgrijzehuis.com omvat een overzicht van de deelnemers, informatieve tekst, een 60 tal foto’s en informatie over de kunstenaar. Het beeldboekje is een uitvouwbaar kaartenboekje bestaat uit een tekst en 12 foto’s, waarvan drie als ansichtkaart te gebruiken zijn. Dit boekje is te bestellen door een mail te sturen.

Florida II
Screening van Video Highlights Katendrecht. Groepstentoonstelling Florida II, TENT in het Gemaal op Zuid, Rotterdam. 9.10-13.11.2010.
De video Highlights Katendrecht maakt deel uit van een project over licht in de openbare ruimte. De video toont een zoektocht naar ‘achteloos’ licht en een toevoeging, middels een aantal interventies, van nieuw ‘achteloos’ licht aan Katendrecht. De verkenning en observaties van Hieke Pars en Iris Schutten leveren een steeds veranderend beeld op van een stedelijk gebied en maken ruimte voor een vergeten manier van kijken.

Het Grijze Huis
Een grijze Aireywoning fungeert als tijdelijk monument van en voor de sociale gemeenschap van de wederopbouwbuurt Velve-Lindenhof, Enschede. 2009-2010
In de wijk Velve-Lindenhof te Enschede is dit jaar het tijdelijke kunstproject
'Het Grijze Huis' van beeldend kunstenaar Hieke Pars uitgevoerd. Een grijze Aireywoning veranderde binnen in een monochroom grijze beeldende ruimte. Samen met de buurt en de stad Enschede experimenteerde zij in de voormalige woning met nieuwe vormen van gebruik en functie. Het Grijze Huis is in opdracht van de Gemeente Enschede geraliseerd.

Atelier 5.II
Tekening op asfaltvloer van voetbalkooi. Uitvoering ontwerp van het openbare ontwerp atelier 5.II in Slotermeer-Amsterdam, Mei 2010. Een opdracht van Stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer.
In Atelier 5.II ontwerpen jongeren een vloertekening voor de nieuwe asfaltvloer van de voetbalkooi op het Confuciusplein in Slotermeer. Dit plein is opnieuw ingericht en de voetbalkooi verhuisde mee van het oude naar het nieuwe plein.

Zaanse Kleden, FlatRap en De Puntstraat
Screenings, Filmfestival Babel, Zaandam 19-21.03.2010 en
Drive-inn , Zuidlanden- Leeuwarden 17.09.2010.

De video’s Zaanse Kleden, Flatstuk en De Puntstraat tonen bijzondere momenten, gebeurtenissen en collectieve handelingen in een hoogbouwflat en een dichtgetimmerde straat.

2009

Blossom Catchers
Aanzet tot een nieuwe voorjaarstraditie, tijdelijk werk op locatie.
Materiaal: netten, stokken, Kersenbloesems. Locatie:kersenboomlocatie aan de Schie, Rotterdam, 24 t/m 26 april, 2009.

In het voorjaar worden in Rotterdam meterslange groene netten gespannen onder bloeiende japanse kersenbomen. De netten vangen de vallende bloesemblaadjes op. De verzamelde bloesems worden opnieuw gebruikt. In dit geval legen we de netten in de nabij gelegen Schie, waar de bloesemblaadjes voor een kort moment een roze gloed op het water veroorzaken. Zo ontstaat ieder voorjaar een tijdelijk nieuw landschap op een grootstedelijke locatie.

Stadsgeluiden # 7
Een geluidsicoon voor de stad Gorcum.
Stadsgeluiden # 7 actualiseert, vernieuwt en verspreidt een oud Gorcums stadsgeluid -het zingen van een plaatselijk volksliedje-.

Dit kunstproject ondervraagt en versterkt tegelijkertijd het eigene van de stad. Met meerdere geluidsbronnen, zoals de stem, de geluidshoorn, een cd en het carillon, wordt het Gorkums volksliedje opnieuw over de stad verspreid. In eerste instantie als een beeld en een gerucht; maar met als uiteindelijk doel dat het lied populair wordt en breed gedragen onder de huidige bevolking. Stadsgeluiden #7 is een opdracht van de Vierde Verdieping, Gorcum.

Duizendschoon voor Gropiusstadt
Handeling. Materialen: spanband, bos Duizendschoon bloemen.
Artist in residence, Gropiusstadt- Berlijn, juni 2009

In de verder lege hal van de hoogbouwflat aan de Heimanstrasse zet ik, als dank voor een gastvrij verblijf, een bos bloemen neer, Duizendschoon. De bloemen worden tot twee keer toe binnen de korst mogelijke tijd mee genomen. Zijn de bloemen meegenomen om thuis neer te zetten, of voor iemand die jarig is… of door de huismeester weggehaald… ? Ik besluit om een derde bos Duizendschoon vanaf ons balkon op de vijftiende verdieping naar beneden te laten hangen. De buurvrouw van de veertiende verdieping ziet de bloemen voorbij komen en neemt ze vanaf haar balkon verrast blij in ontvangst.

De Teppichklopfplatz
Handeling. Materiaal: heggenschaar. Artist in Residence, Gropiusstadt-Berlijn, juni 2009.
De Teppickklopfplatz (kleden klopplaats) is, net als de Wasruimte, een collectieve voorziening voor de bewoners van de hoogbouwflats in Gropiusstadt. Beide voorzieningen zijn fysiek nog aanwezig maar worden niet meer gebruikt. De Teppichklopfplatz bestaat uit een kleine buitenruimte met een stang, een rooster en een heg. Voorheen klopten bewoners hier hun vloerkleden. Een dag lang knip ik de heg, die er verwilderd uitziet. Door het geluid van de heggenschaar en mijn aanwezigheid actualiseer ik deze ruimte, ontstaan er gesprekken en vragen bewoners zich af of de Teppichklopfplatz opnieuw gebruikt gaat worden.

Z.t.
Projectie. Transit -in Between Leaving and Arriving- , groepstentoonstelling, 02 oktober t/m 18 oktober 2009, projectruimte Retort, Amsterdam.
Na een lange zwerftocht langs steden, dorpen, bewoonde en lege straten, braakliggende grond, flatgebouwen, bewoners en verlaten huizen, keer ik terug naar het plein, waar ik vanuit mijn huis op uitkijk. Deze plek, dagelijks en alledaags, trok destijds mijn aandacht doordat hier een school afgebroken werd. Nu, anno 2009, ondervraag ik het vertrouwde en alledaagse van het plein opnieuw. De tussen-ruimte, in dit geval de ruimte tussen stilstand en beweging, biedt toegang tot een denkbeeldige ruimte.

2008
Het Mysteri van Mi
Nieuwe lokale geschiedenis maken, archiveren en toevoegen aan het streekarchief.
Locatie: Achttienhoven (bij Zegveld en Nieuwkoop).

Het oprichten van Het Gezelschap van Mi met (oud)bewoners en leden van lokale historische verenigingen uit de omgeving van de Achttienhovense polder én het verzamelen van verhalen van een in 1913 opgebaggerde en verdwenen Gouden Miskelk maken deel uit van het kunstproject Mi of Mij. Een archief van dit project is ondergebracht in het Streekarchief te Woerden. Zo gaan de huidige bewoners uit dit gebied zelf deel uitmaken van hun geschiedenis en voegen ze een nieuwe gebeurtenis aan deze geschiedenis toe. Dit kunstproject is een opdracht van het CBKU in het kader van Zangsporen.

Z.t.
Fotoinstallatie, Ontferm U , groepstentoonstelling, W139
Amsterdam, 1-30 november 2008.

“Eva Fotiadi, In the work of Hieke Pars meetings play a central role at multiple levels. Untitled is a piece inspired by the artist’s encounter with an order of nuns based at Amsterdam’s Red Light District and active in philanthropy. The work consists of two photographs. lees verder

Atelier 5.II
Openbaar ontwerpatelier vloertekening voetbalkooi Confuciusplein-Slotermeer. Deelnemers: jongeren uit Buurt 5, najaar 2008. Een opdracht van Stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer, Amsterdam.
Hieke Pars geeft op beeldende wijze vorm aan ontwerp-participatieprocessen in herstructureringswijken. Pars ontwikkelt ontwerpmethodes waarmee bewoners bij de inrichting van hun omgeving betrokken raken en er aan kunnen deelnemen. In Atelier 5.II ontwerpen jongeren een vloertekening voor de nieuwe asfaltvloer van de voetbalkooi op het Confuciusplein in Slotermeer. Dit plein is opnieuw ingericht en de voetbalkooi verhuisde mee van het oude naar het nieuwe plein.

Bloesems voor Aya Sofia
Schets voor tijdelijk vloertapijt; kersebloesems, houten sjabloon. Locatie: Aya Sofia Moskee, Mathenesserdijk, Rotterdam, 28.04.2008.
In de gang naar de gebedsruimte van de Aya Sofia Moskee is op de vloer een ontwerp voor een tijdelijk tapijt aangebracht. en waar De bezoekers van de gebedsruimte lopen over het tijdelijke tapijt heen. De bloesems zijn verzameld in dezelfde straat als waar de gebedsruimte zich bevindt. Deze schets is een voorstel voor het maken van nieuwe publieke ruimte door het verzamelen, verplaatsen en ordenen van materiaal uit de omgeving.

Trespa Forever
Beeldend onderzoek voor een materiaalicoon uit de stadsvernieuwing van de jaren ‘70. Beeldkaart, schets, verkenning.
Trespa(1) is in de sociale woningbouw de gevelbekleder bij uitstek; een niet kapot te krijgen plaatmateriaal. In de jaren tachtig was het in stadsvernieuwingsgebieden Trespa alom. Aan dit oerlelijke Trespalandschap zal, mede dankzij de huidige herstructureringsoperatie, steeds meer een eind komen. Het wordt tijd voor een teken ter herinnering : Trespa Forever.
(1) Trespa, een merknaam, is een High Presure Laminate en bestaat uit een plaat multiplex of spaanplaat met een afwerklaag van kunststof.




werk
contact
cv
archief